31 mai 2017

Veneziatur April 2017

En ukes tur, basert i Hotell Vienna i Lido de Jesolo utenfor Venezia. Ankommer fra flyplassen Marco Polo med buss til Autostagione, 3,5 € for den turen er best og billig!

Dag 1: Første dag tar vi buss til Punta Sabbioni og ferge videre til Venezia. Det er samlet en tur på 1,5-2 timer, så det er et stykke. Venezia er folksomt!

Mye folk i alle gater og smug rundt Markusplassen og så minker det litt etterhvert som vi kommer vekk derfra. Vi hadde siktet oss inn på at vi måtte se Dogepalasset og Damien Hirst utstillingen, eller åpne for det som måtte dukke opp. Meget spesielt sted!! Alt er gammelt, men uforståelig nok er det også dårlig med vedlikehold. Med 25 millioner besøkende hvert år skulle man tro at det genererte nok inntekter til å holde husene velholdte.
Vi ankom frukt og grønnsakmarkedet alt for sent til å se livet og markedet, men fant et koselig sted å spise lunsj. I sola! Deilig. Pizza og havabbor. Vi hadde tredagerbillett på Atvo fergene så vi hoppet på en kanalferge tilbake til Damien Hirst utstillingen i Palazzo Grazzi. Fenomenalt!

Vandret tilbake til Markusplassen og gjennom et butikkstrøk med alle de eksklusive italienske motehusene og merkevarene. Ingen handling. Båt og buss tilbake og var hjemme ved 19-tiden.

Middag på bestilt bord på Lugano i Lido de Jesolo - meget bra!

Dag 2: turen gikk i til Venezia igjen med mål om Dogepalasset. Kø til langt ut på Markusplassen så det ga vi opp. Gikk bakgater til jødekvarteret. Her var færre folk, færre butikker og mer boliger. Tok en øl på en lokal ostetia da vi måtte på do. Artig do: sitte på huk typen med tidsinnstilt belysning. Halvveis i latenskapet gikk lyset og det ble stummende mørke! Da gjaldt det å huske omtrent hvor skåla var...

Så-som-så pizza før vi tok ferge tilbake til Markusplassen og nå var køen blitt akseptabel. Dogepalasset var enormt! Administrasjonsbygg for Veneziarepublikken med rådssaler, senat, domstoler og gjennom sukkenes bro til fengselet i nabobygningen.

Tilbake til skinke og baguetter på rommet.

Dag 3: Burano og Murano. Burano er kjent for kniplinger og hus i glade farger. Rolig atmosfære, vesentlig mer avslappet enn Venezia.

Murano er kjent for sine glassblåserier og her kan man kjøpe alt i glass fra småting til 1€ til fantastiske håndlagde lysekroner til 50.000€. Venezianske lysekroner er viden kjent. Vi var innom Chiesa dei Santi Maria e Donato, en kirke fra 7 århundre med et fantastisk modaikkgulv.

Deilig middag på Bucintoro om kvelden.

Dag 4
Shoppedag i Lido de Jesolo. Regn. Jeg går amok i skosjappa og har ved hjemreise anskaffet 5 par sko(!). Rålekre, dandy, italienske pensko - slike du ikke får tak i hjemme.
Inger handler noen klær, jeg noen belter.

Dag 5 - leier sykkel!